29 juni 2005

Vi som elsker ørken

Det er veldig sommer på Hamar i dag. Mange-og-20 grader i lufta, isfritt på Mjøsa og fullt av is i gågata. Domkirkeodden og Koigen er full av småbarnsfamilier som bader og soler seg. Grunnen til at det er så varmt skal visst være at det kommer vind fra Sahara opp til Norge.

Sahara er en ørken - jeg liker ørken. Thor liker også ørken ( bildet er av thor i ørkenen), men Sven Lindqvist elsker ørken. Boken Økendykarna er en fantastisk liten bok om en en mann som endelig får reist til en skikkelig ørken. Men det er ikke bare i Økendykarna at det er mye ørken. Du finner den i mange av bøkene han har skrevet. Ørkenen er et av temaene som binder forfatterskapet sammen.

Når det blir skikkelig varmt fordi ørkenvindene kommer til Hamar, er det fint å lese bøker om ørken. I dag har jeg lest den siste boken til Lindqvist. Den heter Terra Nullius og handler om urbefolkningen i Australia (som nå forøvrig utgjør under 1% av befolkningen). Australia har som kjent mye ørken, og størstedelen av boka er en reise gjennom ørkenen i Australia. I likhet med Utrota varenda jävel og Antirasister handler Terra Nullius om undertrykte folkeslag og rasisme. Lindqvist blir aldri lei av å fortelle oss om alt det forferdelige som har skjedd, og som vi i siste instans må være med å ta ansvaret for.

Jeg har alltid knallhøye forventninger når jeg begynner å lese en bok av Lundqvist. Rasismebøkene og bombeboka er blant de beste fakta-iblandet-fiksjon-bøkene jeg vet om. Det er kanskje fordi forventningene er så høye at det er lett å bli litt skuffet. Terra nullius er en helt ålreit bok. Vi får høre om Lindqvists reise gjennom Australias ørkener, og han forteller som alltid engasjert om Europas brutale undertrykking og kolonialisering, men det tar aldri helt av. Det kan hende at det ville vært annerledes hvis jeg hadde et sterkere forhold til Australia, men jeg er ikke så sikker. Historiene som fortelles, blant annet om barn som fjernes fra foreldrene sine, er sterke og kritikken av forholdene nådeløs, men jeg blir allikevel ikke særlig engasjert. Jeg tror jeg skylder på sommervarmen; det er for varmt til å bli skikkelig oppgitt over eller sint på verdens urettferdighet...

Selv om det ikke passer helt inn i ørkentematikken, må jeg få anbefale Nu dog du. Fantastisk bra bok om bombens historie. Lindqvist har skrevet over 20 bøker, så det er sikkert en og annen bok som interesserer deg også, så fremt du liker bøker som blander fiksjon og fakta, politikk og kunst, historie og nåtid - og alt annet som man kan finne på å blande sammen i en bok.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar