07 august 2005

En god spagettivariant

De som kjenner meg vet at kokkeferdighetene mine er litt begrensede (for å si det pent). Det meste jeg lager, selv om jeg alltid har de beste intensjoner, blir nærmest uspiselig. Hvis det går an å spise det uten å bli syk, så ser det helt forferdelig ut. Derfor er det en stor begivenhet når jeg klarer å lage noe som i tillegg til å være spiselig også smaker godt og ser ut som mat.

I dag laget jeg en slags spagettivariant som ble ganske god.

Vegetarspagetti med bacon


Sausen er selvsagt det viktigste
  • tøm en boks knuste tomater i en kjele og sett på varmen
  • finhakk en neve pinjekjerner og hasselnøttkjerner - kast det oppi tomatsausen
  • hakk opp to-tre never med basilikumblader og hiv det i kjelen
  • ta en god del ost (ikke kjip hvitost men gjerne noe med litt vanskelige navn) oppi kjelen
  • salt, sukker hvitløk og olivenolje i passe mengder
  • la dette småkoke ganske lenge

Tilbehør gjør det hele enda bedre
  • vårløk og sopp stekes lett i olje med salt og pepper
  • cherrytomater skives opp, dynkes i olje og eddik + salt og hvitløk/basilikum-krydder
  • Hvis du ikke er vegetarianer kan du steke opp litt bacon

Da gjenstår det bare å koke litt ålreit spagetti.

Når spagettien er ferdig legger du den på en tallerken, heller litt tomat/nøttesaus over, danderer tomatene pent, legger løksoppen ved siden av, drysser over litt bacon og river litt parmesanost på toppen.

Dette høres kanskje ikke særlig bra ut, men det er veldig godt.

1 kommentar:

  1. Jeg fant en oppskrift som ligner veldig mye på madverden.dk, så jeg er kanskje ikke så genial som jeg trodde.

    SvarSlett