07 august 2005

Dave Eggers

Nå leser jeg Dere skal merke vår hastighet av Dave Eggers. Det er en velkjent myte at den andre boken forfattere skriver er veldig vanskelig og Eggers bekrefter virkelig denne myten. Den første boken hans, A Heartbreaking Work of Staggering Genius, fikk fantastiske kritikker og er sikkert knallbra (jeg har ikke lest den ennå). Jeg håper i hvert fall at den er bedre enn Dere skal merke vår hastighet for den er ikke mye å skryte av.

Boka handler om to amerikanske menn i slutten av tyveårene som legger ut på en reise. De skal dra jorden rundt på en uke. Jeg har bare lest halve boken foreløpig, men hittil er det ikke spesielt imponerende arbeid Eggers viserr fram. Det eneste som fascinerer meg er hvor "hard" han er mot hovedpersonene; de har ingen forsonende trekk. Det er to arrogante, selvopptatte, naive, uvitende og navlebeskuende drittunger. De er slik som vi i tunge stunder tror alle amerikanere er.

Av en eller annen grunn avfeier jeg allikevel ikke Eggers, men venter i spenning på How We Are Hungry. Jeg har bestilt den, men den har ikke kommet ennå. Har ikke lest så mange anmeldelser av boka, men i TLS har den i alle fall fått ganske fin omtale.

Det blir spennende å se hvordan den er. Så lenge den er bedre enn Dere skal merke vår hastighet skal jeg være fornøyd.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar