17 april 2006

Fono i Budapest

Om et par dager skal jeg til Budapest. Derfor er det på sin plass å skrive litt om ting jeg husker fra tidligere besøk.

Den absolutt beste konserten jeg har vært på i Budapest var på Fono. Når jeg kikker på hjemmesiden deres så er jeg litt usikker på om jeg skal dra tilbake dit. De har nemlig forandret seg litt og blitt et rendyrket folkemusikksted.

For fem år siden hadde de en litt mer variert profil. Konserten jeg husker så godt var med AALI-trio. Frijazz med andre ord. Veldig bra konsert, og jeg mener å huske at Fono var et utrolig kult sted. I tillegg til konsertsal har de egen pub, plateforetning og en liten bokhandel. Alt på et sted med andre ord!

5 kommentarer:

  1. Kjære Tore. Hvem skal nå fortelle meg at verden er kjip og at alt går på dunken? Jeg har vurdert å se på tv2-nyhetene, men jeg kommer liksom ikke i samme stemning som literaturtimene ga. Det at skolen sluttet 13. mai har jo dessuten gitt meg en uforskammet lang sommerferie som jeg ikke orker å bruke hverken foran tven eller med hodet i avisa. Lesetips?

    SvarSlett
  2. Så hyggelig at du fant denne siden Mari. Jeg har ikke helt kommet igang med ferien ennå, derfor er jeg litt treg med å oppdatere bloggen, men bare vent til jeg virkelig begynner å kjede meg.

    Jeg har et ganske godt boktips til deg. Du likte jo Du er død ganske bra, så da kan du ta en kikk på Ørkendykkerne av Sven Lindquist. Den er ikke like fæl som bombens historie, men det er en flott liten bok. Handler både om å grave etter vann i ørkenen og hvordan det er å møte ørkenen når du kommer fra Norden. Det er lenge siden jeg har lest den, men jeg mener å huske at jeg synes den var knallfin.

    SvarSlett
  3. Jeg fant denne siden i juleferien, og syntes det var ekstremt kult at du skrev om cocorosie, som er et av mine favorittband. Det er litt gøy å ha blogg, og tusen takk for kommentaren. Håper du får en kjedelig sommer!

    SvarSlett
  4. Kjære Tore!

    Jeg sitter på biblioteket i Tromsø i skrivende stund, skjebnen ville ha det til at jeg havnet her. Men det er jo ikke så verst, egentlig. Kvier meg til vinteren kommer, dog. Kjøpte "Thomas F's siste nedtegnelser til almenheten" i går, fant den billig. Husker jo "Carl Lange" fra litteraturtimene i fjor.
    Ellers har jeg forelsket meg i Cappelens Lanterne-serier: Paperback-bøker med fint omslag, ofte av den fin-fine illustratøren Peter Haas. Har lest en del i sommer; "Slaktehus-5", "Slapstick!" og "Gud velsigne Dem, herr Rosewater" av Kurt Vonnegut, "1984" av George Orwell, "Den fremmede" av Camus (igjen)og "Pan" av Knut Hamsun.

    Håper hjulene ruller og går på Hamar, og at oppslutningen om litteratur er sånn passe i år også.

    Memento mori!

    Ola

    SvarSlett
  5. Ave viator!

    Så hyggelig at du fant bloggen min. Jeg har ikke oppdatert den på lenge, men plutselig skjer det noe der...

    Jeg håper selvsagt at det blir noen som velger litteratur i år også, men skolen har ikke begynt ennå så det er litt vanskelig å vite. Det kan hende at jeg kommer til å skremme bort alle, for jeg har tenkt å lese masse klassikere - gamle skuespill og romaner - og det er kanskje ikke det hippeste man kan gjøre?

    Men du ble tydeligvis ikke skremt. Jeg liker bøkene du har lest i sommer. Har ikke lest alle Vonnegut-bøkene, men de er sikkert bra. Jeg har ikke lest så mye i sommer, men jeg har reist litt. Har til om meg vært i Russland!

    Tore

    SvarSlett