28 februar 2006

Konkurranse: tidenes beste sengelektyre

Jeg vil hermed invitere deg til å komme med forslag på den ultimate sengelektyren. La meg først komme med noen kriterier som jeg synes den bør oppfylle: det bør være en skjønnlitterær bok uten alt for mange bilder som både gjør deg søvnig og gir deg bra drømmer. Språk, sjanger, forfatter, innhold og alt annet får være opp til deg.

Mitt forslag er På sporet av den tapte tid av Marcel Proust. Det er flere gode grunner til at det er god sengelektyre.
  • Den har nesten bare beskrivelser av ting og landskap, så det er veldig liten sjanse for at du kommer ut av handlingen selv om du sovner midt i et avsnitt
  • Den er søvndyssende skrevet, så det er sjelden jeg trenger mer enn 10-15 sider for å sovne, som regel mindre
  • Den er skikkelig lang, sikkert 3000 sider. Hvis du du leser ontrent 50 sider i uka så har du ordnet deg sengelektyre for et års tid og slipper å tenke mer på det (hvis du har skikkelig problemer med å få sove kan du laste ned og lese den franske originalen)
  • Det siste argumentet mitt er ikke spesielt godt, men en av mytene rundt denne boken er jo at den skal være skrevet i sengen, og da passer det vel bra å lese den i sengen også?

2 kommentarer:

  1. De trenger egentlig ikke å være kjedelige, men det er klart det hjelper. Det viktigste er at de ikke er så alt for engasjerende.

    SvarSlett
  2. Jeg bruker språkrådets "Klamme former og sær skriving" Sovner på rekordtid!

    SvarSlett